Toolkit campagne 'Kijk, ruik, proef en vouw!’

 

De inzet van social media kanalen (bedrijfspagina en/of merkenpagina) helpt enorm om zo veel mogelijk aandacht te genereren voor de Zuivelpakcampagne 'Kijk, ruik, proef en vouw!'. Hieronder volgen voorbeeldberichten en afbeeldingen die te gebruiken zijn. De commercial en de wedstrijd Pak uitknijpen zijn hieronder te bekijken. Help mee om van deze campagne een succes te maken. Alvast bedankt.

 

 

Eigen website

 

Op de website van je eigen organisatie kun je ook aandacht besteden aan de campagne 'Kijk, ruik, proef en vouw!' van Zuivelpak. Dat kan door onderstaand nieuwsbericht te plaatsen, met daarbij de onderstaande beelden. Alles rechtenvrij.

 

Kijk, ruik, proef en vouw!

Deze week start de publiekscampagne van Zuivelpak ‘Kijk, ruik, proef en vouw’. Een Nederlands huishouden gooit jaarlijks onnodig ongeveer 14 liter zuivel weg. Dat maakt zuivel één van de meest verspilde producten in Nederland, terwijl dit niet hoeft.  

 

Kijk, ruik en proef 

Indien consumenten zouden kijken, ruiken en proeven, kunnen ze constateren dat melk en yoghurt meestal ook nog na de THT-datum geconsumeerd kunnen worden. Deze boodschap staat centraal in de nieuwe Zuivelpak campagne.  

 

En vouw! 

Door yoghurt en vla pakken goed te vouwen, kan er een extra portie uit het pak gehaald worden. Dat voorkomt voedselverspilling. Veel drankenkartons hebben vouwlijnen zodat goed vouwen nog gemakkelijker is. Een leeg en plat pak helpt bovendien bij de recycling van de drankenkartons. In de Zuivelpak-commercial wordt kijk, ruik, proef en vouw uitgelegd om voedselverspilling te voorkomen en betere recycling mogelijk te maken. Naast voedselverspilling wordt hierdoor ook bijgedragen aan een beter milieu. 

 

Over Zuivelpak 

De commercial ‘Zuivelpak – kijk, ruik, proef en vouw!’ is vanaf vrijdag 2 april  tot aan de zomer te zien  als pre-roll bij RTLXL. Daarnaast wordt de campagne continu gepromoot via Facebook, het Zuivelpak YouTube-kanaal, de campagne website www.zuivelpak.nl en andere online en offline media.   

 

Zuivelpak is een initiatief van de zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten. In eerdere campagnes werden consumenten geïnformeerd over hernieuwbare grondstoffen, waar steeds meer drankenkartons van zijn gemaakt en de recycling van kartonnen drankverpakkingen. 

te halen.

 

Facebook

Graag willen we je vragen om de berichten van de Zuivelpak-pagina te delen op jullie eigen Facebookpagina. Door het delen van de berichten, i.p.v. zelf een bericht te plaatsen, creëren we aandacht voor de speciaal in het leven geroepen Zuivelpak-pagina. Consumenten zien op deze manier via jullie bedrijfs- en/of merkenpagina de commercial én ze zien dat dit filmpje van een andere pagina komt, die ze vervolgens ontdekken.

 

Je kunt de video uploaden naar Facebook als advertentie én bericht. Wanneer dat wordt gedeeld begint het filmpje gelijk te spelen in de tijdlijn. Wel zo mooi. Je kan hier eventueel je eigen tekst boven zetten, zie hieronder voor voorbeelden.

 

Voorbeeld posts Facebook:

  • In Nederland verspillen alle huishoudens samen 590 miljoen kilo voedsel per jaar, dat zijn duizenden vuilniswagens vol! Het is goed te weten dat je door te kijken, ruiken, proeven en door slim te vouwen ook het laatste restje uit je pak melk of yoghurt krijgt. Check op www.zuivelpak.nl hoe je het laatste restje eruit krijgt.  
  • Van alle zuiveldranken die we kopen verspillen we een kwart. Wil je weten hoe je kan oordelen of yoghurt en melk nog goed is en hoe je een pak goed leegmaakt? Kijk op www.zuivelpak.nl

 

 

Twitter

Er is geen Zuivelpak-Twitter, mocht je toch iets op Tiwtter willen delen, gebruik dan de youtube-link wordt gedeeld, zodat consumenten de commercial kunnen bekijken. Wanneer je deze in je bericht plakt krijg je een “card” met daarin de video. In je begeleidende tekst dan ook zuivelpak.nl communiceren. Het is mooi als je aan deze tweet ook het campagnebeeld toevoegt. Daarnaast nog een aantal suggesties:

 

Voorbeeld tweets:

  • Is de THT-datum verstreken? Door te kijken, ruiken en proeven oordeel je of de melk of yoghurt nog goed is. Kijk op www.zuivelpak.nl voor slimme tips. #kijkruikproefvouw
  • Weten hoe je een extra portie yoghurt uit je schijnbaar lege pak haalt? www.zuivelpak.nl #kijkruikproefvouw
  • Pak leeg? Goed vouwen levert een extra portie op. Kijk op www.zuivelpak.nl voor slimme tips. #kijkruikproefvouw
  • Zonder correct platvouwen blijft er wel een heel bakje achter in een zuivelpak. Zonde toch? www.zuivelpak.nl #kijkruikproef

 

 

LinkedIn

Zuivelpak heeft geen LinkedIn pagina. Wil je toch iets op LinkedIn plaatsen, vragen we je om de youtube-link te delen. Wanneer je deze in je bericht plakt krijg je een “card” met daarin de video. In je begeleidende tekst dan ook zuivelpak.nl communiceren. Graag vragen we je aan deze post ook het campagnebeeld toe te voegen (zie bijlage, let op dit is de juiste 16:9 verhouding). Je kan hier eventueel je eigen tekst boven zetten, zie hieronder voor voorbeelden.

 

Voorbeeld posts LinkedIn:

  • Momenteel loopt de mediacampagne ‘Kijk, ruik, proef en vouw’, een initiatief van de zuivelfabrikanten, de supermarktenbranche en de drankenkartonproducenten om verspilling van melk en yoghurt bij consumenten tegen te gaan. Zie ook www.zuivelpak.nl.
  • Veel yoghurt en melk wordt weggegooid na verloop van de THT-datum, terwijl deze nog te consumeren is. In de commercial ‘Kijk, ruik, proef en vouw’, laten we zien hoe je verspilling van yoghurt en vla tegen kan gaan.Zie ook www.zuivelpak.nl.

 

Beelden

Voor de campagne zijn verschillende beelden ontwikkeld, die vrij van rechten te gebruiken zijn.

 

     

Campagnebeeld.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

Het Zuivelpak.jpg 
    

 Vouwinstructie.jpg

 

infographic_bronscheiding.pdf

infographic_nascheiding.pdf

 

Commercial

YouTube commercial Zuivelpak: https://youtu.be/Slg-C_eqIfQ 

 

Handige links

Website: www.zuivelpak.nl

Facebook: www.facebook.com/zuivelpak/

YouTube-kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCD3qfggACmDu8vdekDlWgZw

YouTube commercial Zuivelpak: https://youtu.be/Slg-C_eqIfQ

 

Meer achtergrondinformatie

NZO: www.nzo.nl

KIDV: www.kidv.nl

Stichting HEDRA: www.hedra.nl

CBL: www.cbl.nl

 

 

Q&A campagne ‘Kijk, ruik, proef en vouw!’

 

Wat is de aanleiding van de campagne?

Een Nederlands huishouden gooit jaarlijks onnodig ongeveer 14 liter zuivel weg. Dat maakt zuivel één van de meest verspilde producten in Nederland, terwijl dit niet hoeft.  
Indien consumenten zouden kijken, ruiken en proeven, kunnen ze constateren dat de melk of yoghurt meestal ook nog na de THT-datum geconsumeerd kan worden.

Door melk- en yoghurtpakken goed te vouwen, kan er een extra portie uit het pak gehaald worden. Ook dat voorkomt voedselverspilling. Veel drankenkartons hebben vouwlijnen zodat goed vouwen nog gemakkelijker is. Een leeg en plat pak helpt bovendien bij de recycling van de drankenkartons.

In de Zuivelpak-campagne 'Kijk, ruik, proef en vouw!' staat het voorkomen van voedselverspilling centraal. 

 

Wat is het doel van de campagne?

Het doel van de campagne is de Nederlandse consument -met een focus op de boodschapper; vrouwen tussen de 25-55 jaar- bekend te maken met de houdsbaarheid datum en het op de juiste wijze leegmaken van een pak yoghurt en vla, om zo verspilling te voorkomen.

 

In de Zuivelpak-commercial wordt kijk, ruik, proef en vouw uitgelegd om voedselverspilling te voorkomen en betere recycling mogelijk te maken. Naast voedselverspilling wordt hierdoor ook bijgedragen aan een beter milieu.

 

Wat is de doelgroep van de campagne?

De focus in de mediacampagne is primair de boodschapper. In de praktijk zijn dit vrouwen in de leeftijd van 25-55 jaar. Daarnaast zullen stakeholders op de hoogte worden gebracht, zoals de politiek, maatschappelijke organisaties, retailers, kennisinstituten, het verpakkend bedrijfsleven en anderen.

 

Hoe leeg je een pak yoghurt en vla?

Dit kan eenvoudig in drie stappen:

1. Schenk het pak leeg en vouw de zijkanten naar binnen.

2. Maak het pak plat en duw het laatste restje eruit (begin bij de bodem).

3. Vouw de verpakking dubbel en haal alles eruit wat erin zit.

 

Waarom werkt Zuivelpak samen met Stichting Samen Tegen Voedselverspilling?

Stichting Samen Tegen Voedselverspilling zet zich in om voedselverspilling tegen te gaan in de voedselketen en zij bieden consumenten oplossingen en tools om zelf voedselverspilling te verminderen. Samen met de aangesloten stakeholders werken zij aan het bereiken van een gezamenlijk doel: Samen maken we van Nederland één van de eerste landen ter wereld die voedselverspilling met de helft weet te verminderen in 2030. 

 

Zuivelpak en Samen Tegen Voedselverspilling werken beide aan het informeren over de houdbaarheidsdatum. De stichting Samen Tegen Voedselverspilling heeft hiervoor een campagne gestart, Verspillingsvrij.nl, waar Zuivelpak ook aandacht aan zal besteden.

 

Waar en wanneer verschijnt de commercial?

De commercial is van vrijdag 2 april te zien als pre-roll bij RTLXL. Daarnaast wordt de campagne continu gepromoot via Facebook, het Zuivelpak-YouTubekanaal, de campagnewebsite www.zuivelpak.nl en andere online en offline media (via PR).

 

Welke kanalen worden ingezet om de campagne te tonen?

We maken gebruik van de volgende kanalen: het Zuivelpak-YouTubekanaal, Facebook, de campagnewebsite www.zuivelpak.nl en andere online en offline media.

 

Wie is de afzender van de campagne?

De campagne is een initiatief van de zuivelfabrikanten, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten. Voor meer informatie verwijzen we je graag door naar de campagnewebsite www.zuivelpak.nl. Voor aanvullende vragen zijn we bereikbaar via info@zuivelpak.nl.

 

Wie heeft de campagne ontwikkeld?

De campagne is ontwikkeld door advies- en communicatiebureau Schuttelaar & Partners. Voor de ontwikkeling van de commercial is tevens samengewerkt met videoproductiebedrijf Imagine People.

 

Algemene Q&A’s

 

De verpakking

Waar zijn drankenkartons van gemaakt?

Drankenkartons zijn opgebouwd uit karton, (hernieuwbaar) plastic en soms ook aluminium.

 

75% karton

De belangrijkste grondstof voor zuivelpakken en andere drankenkartons is karton. De papiervezels in drankenkartons zorgen voor sterkte en zijn licht in gewicht. Om karton te maken is hout nodig. Het hout dat voor zuivelpakken gebruikt wordt, komt uit verantwoord beheerde bossen (FSC-gecertificeerd). In een verantwoord beheerd bos worden steeds nieuwe bomen geplant, zodat de bossen blijven bestaan. Daarnaast

wordt het leefgebied van planten en dieren beschermd en worden de rechten van de lokale bevolking en bosarbeiders beschermd. Op de verpakking is dit te zien aan het FSC-logo.

 

21% plastic

Zuivelpakken en andere drankenkartons hebben aan binnen- en buitenzijde een dun plastic laagje van polyethyleen (PE) om het karton tegen vocht te beschermen en de verpakking waterdicht te maken. Daarnaast functioneert dit plastic als plakmiddel om de verpakkingen na het vullen mee af te sluiten. De plastic dop (eveneens PE) zorgt voor een betere houdbaarheid van het verpakte product en meer gebruiksgemak. Voor de productie van het plastic binnenlaagje en de dop wordt bovendien steeds vaker gebruikgemaakt van hernieuwbare grondstoffen zoals tallolie en suikerriet. Dit hernieuwbare plastic is net zo hygiënisch, sterk en luchtdicht als andere plasticsoorten. Het voordeel van hernieuwbare grondstoffen is dat ze keer op keer benut kunnen worden, waardoor de aarde niet wordt uitgeput. PE is het plastic met de laagste milieubelasting en is goed te recyclen.

 

4% aluminium

Drankenkartons voor lang houdbare producten zoals lang houdbare zuivel, vruchtensappen of water hebben ook een dun aluminium laagje voor een complete zuurstof- en lichtdichtheid. Dit laagje wordt steeds dunner gemaakt en is nu 6,5 micrometer dik. Dat is minder dan een kwart van de gemiddelde dikte van een haar. Ook aluminium is volledig recyclebaar.

 

Hoe kan ik zien of een drankenkarton van hernieuwbare grondstoffen is gemaakt?

Alle drankenkartons in Nederland zijn gemaakt van FSC-gecertificeerd karton. Op de verpakking is dit te zien aan het FSC-logo. Daarnaast worden steeds vaker hernieuwbare grondstoffen voor de dop en de coating van drankenkartons gebruikt. Dit is niet direct zichtbaar aan het materiaal, maar soms wordt er iets over de hernieuwbaarheid van het materiaal vermeld op de verpakking.

 

Waarom zit er een dop op de meeste drankenkartons?

Drankenkartons met een dop zijn zeer gebruiksvriendelijk. Door de dop kunnen ze immers geschud worden zonder morsen en liggend worden bewaard. Ook zorgt de dop voor meer schenkgemak. Verder voorkomt de dop dat de inhoud van de verpakking de geur overneemt van ander voedsel dat in de koelkast wordt bewaard. Daarnaast bevordert de dop de houdbaarheid van het bewaarde product. Door de dop is de verpakking namelijk steeds goed af te sluiten, waardoor de inhoud langer houdbaar is.

 

De keuze om een dop op een drankenkarton te plaatsen is aan de fabrikant zelf. Recent is Friesland Campina Biologisch gestopt met de doppen, voor een beter milieu. Het Zuivelpak erkent dat dit een verbetering voor het milieu is, maar is ook benieuwd naar de mening van de consument hierover, omdat dit ook implicaties heeft voor het gebruikersgemak. 

 

Recycling

Kunnen drankenkartons gerecycled worden?

Ja, drankenkartons kunnen volledig worden gerecycled en dat gebeurt steeds vaker. Zowel het pak zelf als de plastic dop die er veelal op zit is volledig recyclebaar.

 

Hoe worden drankenkartons ingezameld voor recycling?

In alle Nederlandse gemeenten kunnen zuivelpakken en andere drankenkartons worden ingezameld voor recycling. Wel verschilt het per gemeente hoe dit gebeurt. In veel gemeenten worden drankenkartons apart ingezameld via een zogenaamde P(M)D-zak of -bak. In andere gemeenten worden drankenkartons achteraf

gescheiden van het restafval door een sorteerinstallatie. Dit noemt men nascheiding. Gemeenten krijgen voor de inzameling van drankenkartons een vergoeding van het Afvalfonds Verpakkingen.

 

Voordat een drankenkarton wordt weggegooid, dient het pak eerst plat gevouwen te worden. De plastic dop mag er daarna gewoon weer op gedraaid worden, want die kan ook worden gerecycled. Door drankenkartons helemaal plat te vouwen past er veel meer in een zak of bak.

 

Waarom is de recycling van drankenkartons belangrijk?

Door recycling kunnen de grondstoffen waaruit het drankenkarton bestaat opnieuw worden gebruikt, waardoor er minder nieuwe grondstoffen nodig zijn in productieprocessen. Dat is veel beter voor het milieu. Hierdoor zijn er bijvoorbeeld minder bomen nodig voor het maken van papier. Door drankenkartons te recyclen komen we bovendien weer een stap dichter bij een ‘circulaire economie’. Dat is een economie waarin afval niet meer bestaat en grondstoffen steeds opnieuw worden gebruikt. De zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten vinden de recycling van zuivelpakken en andere drankenkartons daarom erg belangrijk.

 

Hoe worden drankenkartons gerecycled en wat wordt ervan gemaakt?

Nadat drankenkartons zijn ingezameld worden ze naar een recyclingfabriek gebracht. In een dergelijke fabriek worden de kartonvezels van het plastic en, indien aanwezig, het aluminium gescheiden. De papierpulp die vrijkomt tijdens het recyclingproces wordt ingezet in de papierindustrie. Het vormt de grondstof voor onder andere kantoorbenodigdheden, kartonnen dozen en hygiënepapier. Ook het plastic en aluminium worden teruggewonnen en gebruikt als grondstof voor allerlei producten. Denk hierbij aan kratten, emmers, pannen, koffiepotten, grindbakken, stekkerdozen en vogelvoeders.

 

Wat kunnen consumenten zelf doen om bij te dragen aan de recycling van drankenkartons?

In alle gemeenten in Nederland kunnen zuivelpakken en andere drankenkartons worden ingezameld voor recycling. Wel verschilt het per gemeente hoe dit gebeurt. In veel gemeenten worden drankenkartons gescheiden ingezameld, samen met plastic en/of metalen verpakkingen, via een zogenaamde P(M)D-zak of -bak. In andere gemeenten worden drankenkartons achteraf gescheiden van het restafval door een sorteerinstallatie. Op de website van iedere gemeente is te lezen hoe drankenkartons in de desbetreffende gemeente worden ingezameld voor recycling. Iedereen kan dus meehelpen om drankenkartons te recyclen.

 

Voordat consumenten een drankenkarton weggegooien, dienen zij het pak eerst plat te vouwen. De plastic dop mag er daarna gewoon weer op gedraaid worden, want die kan ook worden gerecycled. Door drankenkartons helemaal plat te vouwen past er veel meer in een zak of bak.

 

Duurzaamheid

Hoe duurzaam zijn drankenkartons?

Het drankenkarton is een duurzame verpakkingsvorm. Zo wordt het grotendeels van hernieuwbare grondstoffen gemaakt en heeft het een laag gewicht. Verder wordt voor het karton gebruikgemaakt van hout uit verantwoord beheerde bossen (FSC-gecertificeerd) en wordt het drankenkarton bedrukt met UV-inkt. Daarnaast helpen de vouwlijnen de consument voedselverspilling tegengaan. De dop bevordert de houdbaarheid van het verpakte product en voorkomt voedselverspilling. Tot slot draagt de goede recyclebaarheid van drankenkartons bij aan het gunstige milieuprofiel van deze verpakking. In Nederland zamelen alle gemeenten drankenkartons in voor recycling.

 

Hoe verhouden drankenkartons zich tot een circulaire economie?

Doordat drankenkartons volledig gerecycled kunnen worden en van steeds meer hernieuwbare grondstoffen zijn gemaakt en dus steeds opnieuw kunnen worden gebruikt, passen ze uitstekend binnen een circulaire economie. In een circulaire economie worden producten en grondstoffen namelijk steeds opnieuw optimaal gebruikt. Afval bestaat dus niet langer in dit economische model. En als grondstoffen steeds opnieuw worden gebruikt, zijn er aanzienlijk minder nieuwe grondstoffen nodig in productieprocessen. Dit is beter voor het milieu. Hierdoor zijn er bijvoorbeeld minder bomen nodig voor het maken van papier.

 

Facts & figures

4°C

De ideale koelkasttemperatuur voor zuivel is 4°C. Zet het zuivelpak na gebruik direct terug in de koelkast. Zo blijft het product langer vers. Bron: www.voedingscentrum.nl

 

1955

In Nederland werd in 1955 de eerste melk in pak verkocht. Bron: www.techniekinnederland.nl

 

Laagje

Een dun laagje plastic, soms in combinatie met aluminium, aan de binnenkant van het drankenkarton beschermt het karton tegen vocht van het verpakte product. Bron: www.papierenkarton.nl

 

34 kilo

In Nederlandse huishoudens wordt jaarlijks gemiddeld 34 kilo voedsel per persoon onnodig weggegooid. Brood, zuivel, groente en fruit worden het meest verspild. Bron: www.voedingscentrum.nl

 

Extra portie

Door het zuivelpak goed plat te vouwen haal je alle dikke zuivel zoals vla en yoghurt uit je pak. Ook die laatste portie die anders veelal achterblijft en daardoor verspild wordt. Bron: www.nzo.nl

 

Recyclebaar

Drankenkartons zijn goed recyclebaar en steeds meer van de op de markt gebrachte drankenkartons worden gerecycled. Dat levert een duidelijke milieuwinst op ten opzichte van verbranding. Bron: www.kidv.nl